ای شده مفتون به قول های فلاطون،


حال جهان باز چون شده است دگرگون؟

پاره که کرد و به زعفران که فرو زد


قرطهٔ گلبن به باغ و مفرش هامون؟

گر نه هوا خشمناک و تافته گشته است


گرم چرا شد چنین چو تافته کانون؟

گرم شود شخص هر که تافته گردد


تافته زی شد هوای تافته ایدون

هرچه برآمد زخاک تیره به نوروز


مخنقه دارد کنون ز لولوی مکنون

سیب و بهی را درخت و بارش بنگر


چفده و پر زر همچو چتر فریدون

گوئی کز زیر خاک تیره برآمد


گنج به سر برنهاده صورت قارون

بر سر قارون به باغ گوهر و زرست


گوهر و زری به مشک و شکر معجون

هرچه که دارد همی به خلق ببخشد


نیست چو قارون بخیل و سفله و وارون

خانهٔ دهقان چو گنج خانه بیاگند


چون به رز و باغ برد باد شبیخون

رنگ و مژه و بوی و شکل هست در این خاک


یا همی اینجا درآورند ز بیرون؟

خاک به سیب اندرون به عنبر و شکر


از که سرشته شد و ز بهر چه و چون؟

نیست در این هر چهارطبع ازین هیچ


ای شده مفتون به قول های فلاطون

معدن این چیزها که نیست در این جای


جز که ز بیرون این فلک نبود نون

وین همه بی شک لطایفند که این خاک


مرکب ایشان شده است و مایه و قانون

خاک سیه را به شاخ سیب و بهی بر


گرد که کرد و خوش و معنبر و گلگون؟

گوئی کاین فعل در چهار طبایع


هست رونده به طبع از انجم و گردون

ویشان را نیز همچو سیب و بهی را


هست بر افلاک شکل و رنگ همیدون

زرد چو زهره است عارض بهی و سیب


سرخ چو مریخ روی نار و طبرخون

چون نشناسی که از نخست به ابداع


فعل نخستین ز کاف رفت سوی نون؟

فاعل آن زرد و سرخ کیست، چه گوئی؟


ای شده بر قول خویش معجب و مفتون!

اول اکنون نهان شد آن و ازان گشت


نام زد امروز و دی و آنگه و اکنون

گشت طبایع پدید ازان و ازان شد


روی زحل سرخ و روی زهره چون زریون

در به نبات اندرون فریشتگانند


هریک در بیخ و دانه ای شده مفتون

دانه مراین را به خوشه ها در خانه است


بیخ مر آن را به زیر خاک در آهون

پیشه ورانند پاک و هست در ایشان


کاهل و بشکول و هست مایه ور و دون

هر یک بر پیشه ای نشسته مقیم است


هرگز ناید ز عمرو کار فریغون

سیب گر اندر درخت و دانهٔ سیب است


ناید بیرون ازو به خواندن افسون

اینت هپیون گرست و آنت شکرگر


هر دو به خاک اندرون برابر و مقرون

مایهٔ هر دوست آب و خاک ولیکن


ملعون نبود هگرز همبر میمون

گرچه ز پشم اند هر دو، هرگز بوده است


سوی تو، ای دوربین، پلاس چو پرنون؟

سنگ ترازو به سیم کس نستاند


گر چه بود همچو سیم سنگ تو موزون

یوشع بن نون اگرچه نیز وصی بود


همبر هارون نبود یوشع بن نون

کارکنان اند تخمها همه لیکن


جغد پدید است از همای همایون

سیرت و کار فریشته همی دیدی


گر نکنی خویشتن مخبل و مجنون

کارکنان خدای را چو ببینی


دل نکنی زان سپس به فلسفه مرهون

گر به دلت رغبت علوم الهی است


راه بگردان ز دیو ناکس ملعون

دل ز بدی ها به دین بشوی ازیرا


پاک شود دل به دین چو جامه به صابون

مر طلب دین حق را به حقیقت


پاک دلی باید و فراخ چو جیحون

روی چو سوی خدای و دین حق آری


زور دل افزون شودت و نور دل افزون

ای شده غافل زعلم و حجت و برهان،


جهل کشیده به گرد جان تو پرهون،

کشته شدت شمع دین کنون به جهالت


خیره ازان مانده ای تو گمره و شمعون

حجت و برهان مجوی جز که ز حجت


تا بنمایدت راه موسی و هارون

نیست قوی زی تو قول و حجت حجت


چون عدوی حجتی و داعی و ماذون